À - bodo - Rokland - Namskogan - Reisverslag uit Namsos, Noorwegen van Fam Smit - WaarBenJij.nu À - bodo - Rokland - Namskogan - Reisverslag uit Namsos, Noorwegen van Fam Smit - WaarBenJij.nu

À - bodo - Rokland - Namskogan

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Fam

30 Juli 2016 | Noorwegen, Namsos

À naar rokland

Extra vroeg op deze keer om de boot van 1030 te halen. We wilde graag iets voor het vertrek van de boot van 815 aankomen om zeker te zijn van een plekje. Tegen alle verwachtingen in was de boot van 815 bijna leeg en besloten ondanks de veel langere boottocht (7 uur) deze te nemen. Een van de backpackers welke op de kade stond dacht zonder te betalen aan boord te komen maar kwam na enkele minuten met een rood hoofd weer van de boot af richting de mevrouw van de kaartverkoop.

Dus eerst langs de varoer eilanden en rost voordat we in bodo aankwamen (hebben we dat ook gelijk gezien). Het zonnetje was lekker gaan schijnen en op een bijna lege boot (kijkend naar het parkeerdek denk 10% gevuld) konden we gebruik maken van alle faciliteiten inclusief vip ruimten. Jamie en Dale vermaakten zich met de andere kindjes op de boot in hun eigen speelkamer en wij konden even bijpraten met de Noren op de boot (hier hebben ze die praatgrage noren dus verstopt). Ik weet nu ook gelijk dat die viskoppen welke ik heb gezien worden verscheept naar Afrika en in voedsel worden verwerkt. Het zal wel weer een traditie zijn....

De eilandjes waren zoals verwacht erg klein en ik begreep dat er op rost minder dan 2000 mensen woonde. Vanaf de boot kon je letterlijk alle huisjes zien waarvan enkele ook weer erg afgelegen waren van de rest. Je moet toch wel een bepaalde persoonlijkheid hebben om hier te wonen (zeker in de winter)....

Na de bootreis was het helaas nog 2 uur rijden naar de camping waarbij het weer ook omsloeg van een aangenaam zonnetje naar donkere wolken in slechts enkele minuten. Dat is niet heel ongewoon in deze omgeving. Wij hebben tot nu toe het geluk dat het snel weer zonnig wordt (hoop dat dit zo blijft).

Dale zag op de camping een groep motorrijders en was helemaal onder de indruk. Het bleken bij het uitladen van de auto onze buren te zijn. Klaus (een van de motorrijders) en tevens opa vertelde tijdens het gesprek met Dale dat hij 8 kleinkinderen had en liet gelijk de foto's zien. Dale vond de motor uiteindelijk interessanter. Van wie zal die het hebben :)

Rokland naar nasvagen
De bedden waren helaas niet al te best en Dee en ik kwamen er als 2 bejaarden uit rollen. Na een goed ontbijt gingen we richting de poolcirkel waar we klaus wederom tegen het lijf liepen (kleine wereld). De omgeving werd langzamer weer was bosrijker en zon begon te schijnen. Onderweg nog even een snelle stop bij de supermarkt om vervolgens een plekje te zoeken langs de weg om te picknicken. We stopte op een locatie waar al 2 Campers stonden van een stel Belgen met een hond. Deze besloot ongeveer een halve meter van onze auto er eens even lekker voor te gaan zitten en een kadootje achter te laten. Onze eetlust was ineens niet zo groot meer en besloten verder te reizen.

Het huisje waarin we vandaag en morgen zitten is zo goed al nieuw en lekker groot. Helaas geen wasmachine en droger en Dee heeft de handwas maar gebruikt en alles uitgehangen door heel het huis.

• 30 Juli 2016 - 08:44

W.m. Smit:

Dat was een snelle opstap voor de boot , en een paar uur lekker genieten van de boot reis , dat van die belgen maar gauw vergeten en verder een mooi verhaal gr, en kus van ons